זכיינות

זכיינות

כאשר עסק מצליח מתרחב, אם בתחום הנדל"ן, המסעדנות ועוד, הוא יהיה מעוניין להתפתח כרשת עם סניפים בכל הארץ. זוהי למעשה שיטת זכיינות שהפכה למקובלת בעשורים האחרונים. הסניפים של אותה רשת מנוהלים באופן עצמאי והעסק מנוהל למעשה באמצעות מטה מרכזי. היום, כאשר ענף העסקים הקטנים והגדולים כאחד, אינו מזהיר מהבחינה הכלכלית וכן, עסקים רבים נסגרים בכל שנה, רשת מצליחה וסניפים שהצלחתם היא למעשה בטוחה יותר, זוכים לדרישה רבה בקרב אנשים שמעוניינים לנהל עסק עצמאי ובטוח יותר.

מהו זיכיון?

הזיכיון, מגדיר את הזכויות והחובות של כל אחד מהצדדים להסכם. הסכם הזיכיון כול ספרי נהלים והוא בעל תוקף משפטי. החברה המזכה, היא זו אשר משאילה תמורת תשלום את הזכות להשתמש בסמל המסחרי ובמותג וכן, בידע המקצועי, בלוגיסטיקה וברשת שזקפה לזכותה מוניטין רב. לא כל אדם שמעוניין להיכנס לתחום של זכיינות יתקבל, היות וכל מי שמעוניין להיות כיין, יעבור את הבדיקות הקפדניות של הרשת המזכה.

היתרונות בשיטת הזכיינות

מי שמעוניין לדלג על "חבלי הלידה" והסיכונים שקיימים בפתיחה של עסק שאינו מוכר כמותג, יוכל לעשות זאת באמצעות חברה זכיינית, המחפשת משקיעים שינהלו את סניפיה בבעלות עצמאית. החברה המזכה, מספקת מידע אשר מסייע לזכיין למציאת מיקום מתאים לעסק, רכישת ציוד, גיוס עובדים והדרכה. כל הנתונים הללו, גורמים לעסק להתנהל נכון ולהיפתח מהר יותר. הזכיין נהנה כבר בתחילת דרכו מהמוניטין של עסק ומשמה הטוב של החברה או הרשת המזכה.

שיטת הזכיינות החלה בארה"ב ובאירופה ופועלת גם בישראל

בארה"ב ובאירופה, שיטת זכיינות, החלה לפעול כבר בשנות השלושים של המאה הקודמת. ניתן למצוא רשתות אופנה, רשתות מכוני ספורט, ספא, מסעדות, בתי קפה, רשתות של כלי בית הובלות ועוד. בישראל, כבר קיימים מעל ל-6,000  עסקים, אשר פועלים על פי שיטה זו. יש לציין כי שיטה זו, טובה הן לחברה או לרשת המזכה והן לזכיין עצמו . הזכיינות אינה מוגדרת ממש בחוק, אך הדין חל עליה במסגרת דיני החוזים הכלליים. למרות שהזכיינות אינה מוגדרת לגמרי בחוק, עדיין ישנו "הקוד האתי לזכיינות" שהוא מסמך וולונטרי שבו הרשתות המזכות, מתחייבות לנהוג על פי הסטנדרטים הגבוהים אשר מפורטים בקוד זה.