איך תוכלו לגייס משקיעים לסטארט אפ?
בכל שנה קמים בישראל אלפי סטארט אפים שמנסים את מזלם. כולם מאמינים במוצר שלהם, כולם בטוחים שהוא יכול לשנות לטובה חיים של אנשים ברחבי העולם, ועדיין – רק אחוז קטן מהם מצליח להפוך לחברה רווחית ומשגשגת.
חושבים שיש לכם את מה שדרוש כדי לפרוח בתחום היזמות הטכנולוגית? המאמר הזה בדיוק בשבילכם. במהלכו נעבור על נקודות חשובות בנושא גיוס משקיעים, וניתן כמה טיפים שיקדמו אתכם לעבר ההצלחה.
תהליך כזה יכול להיות סופר מאתגר. באופן כללי ניתן להגיד שהדרך שיזמים עושים מהרעיון הראשוני ועד שהמוצר הפיזי יוצא לשוק קשה. ולמרות זאת, אתם נמצאים איתנו היום, מאמינים בחזון שלכם, ויודעים שיום אחד גם אתם תעמדו בראש של סטארט אפ מצליח.
אז בואו פשוט נתחיל.
הגיע הזמן לשנות את המיינדסט
חשוב שנתחיל עם אחת הנקודות החשובות (וזאת בגלל שלפעמים נראה שהכסף והמשאבים נמצאים מעבר לאופק במקום לא נגיש). אתם לא צריכים להחזיק במוצר מוגמר ואפילו לא באבטיפוס כדי להתחיל לגייס כספים. תוכלו לעשות את זה בשלבים מתקדמים הרבה יותר. מה שכן, זה ידרוש עבודת הכנה רצינית.
נגיד אפילו יותר מזה, אתם לא צריכים להמציא את הגלגל. גופי מימון או משקיעים פרטיים יודעים לזהות הזדמנויות גם כשלא מדובר ב"המצאת המאה". השוק צמא לחדשנות ולא חשוב באיזו צורה היא מופיעה.
אם מאחורי הרעיון שלכם יש ערך, והוא פותר בעיה שאין לה מענה, משפר את חוויית המשתמש, או מצליח לספק פיתרון מזווית אחרת, אנחנו בטוחים שתוכלו למשוך אליכם את המשקיע האידיאלי.
אז, מתי אפשר להתחיל לחפש מימון כבר?
המלצה שלנו? אל תמהרו לשום מקום. תהליך גיוס כספים יכול לקחת גם חצי שנה, לכן כדאי לכם להיערך בהתאם מבחינת ניהול משאבים והנחת התשתיות הנכונות.
ובכל זאת, אחרי שקמו כאן לא מעט סטארט אפים שהפכו לחברות בינלאומיות, הפקנו לקחים, הסקנו מסקנות, למדנו מניסיון העבר, והיום אנחנו שמחים להגיד יש בידינו את המידע שיכול להפוך את התהליך שלכם לקצת יותר פשוט.
אז הנה התחנות שבהן תוכלו להתחיל לחפש משקיע:
PRE SEED (רעיון התחלתי)- זה בעצם השלב הראשון, סביר להניח שאתם נמצאים בו ממש ברגע זה. יש לכם רעיון נפלא בראש, אבל אתם עדיין מתבשלים איתו לבד. עוד אין לכם צוות, ולא ממש התחלתם לפתח את המוצר.
רוב השלב הזה מוקדש לרוב למחקר שוק ורישום פטנט (אם אתם יכולים). אתם לא זקוקים לכמות גדולה של כסף כדי לצאת לדרך, ולכן תוכלו לממן את ההשקעה בעצמכם (לא מעט יזמים בוחרים לעשות את זה), או לפנות למעגל המשפחה והחברים.
SEED (שלב ההיתכנות)- זה השלב שבא מיד אחרי. הוא קצת יותר מתקדם. הרעיון שלכם מתחיל לעשות את הדרך החוצה מהראש והמחשבות אל העולם הפיזי. זה הזמן לבצע POC (פרוף אוף קונספט), לכתוב תוכנית עסקית, לבצע פיילוטים במעבדות, ולהתחיל לעבוד על האבטיפוס. אין ספק שהשלב הזה דורש משאבים גדולים יותר, ולכן מהווה זמן טוב להתחיל לחפש משקיע רציני.
אחד הדברים הכי חשובים לפני שאתם יוצאים לחפש גוף מימון: להחזיק בתוכנית עסקית מפורטת. אף אחד לא ישקיע ביזם שלא עשה את עבודת ההכנה שלו כמו שצריך, לא משנה כמה הרעיון שלו טוב.
"מה צריך לדעת לפני שאנחנו מחפשים השקעה?"
כמו שאתם יודעים, לא חסרים בעולם גופים או אנשים פרטיים עם כסף. המטרה שלכם היא למשוך אליכם את המשקיע האידיאלי.
מה זה אומר אידיאלי? ובכן, את זה רק אתם יכולים להגיד.
ההמלצה הכללית היא לא לראות את אותו משקיע רק כארנק פתוח, אלא כשותף לדרך, זה שיוכל לתמוך, לעזור, להביא את הערך המוסף, וידע איך לקחת את הסטארט אפ ללבל הבא.
שבו ואפיינו אותו- מה תחום העיסוק שלו? כמה הוא מבין בעולם שלכם? מה הוא יכול לתרום לעסק (חוץ מכסף כמובן)? מה רמת המעורבות שלו? לאיזה רשת אנשים הוא מחובר? האם הויז'ן שלו לחברה מתחבר עם הויז'ן המקורי שלכם?
אלה שאלות שלא כדאי לכם להתעלם מהן.
בשורה התחתונה: מי יכול להשקיע בסטארט אפ?
קרן הון סיכון- גוף משפטי-פיננסי שמגייס סיבובי השקעה בסכומים שעולים על עשרות ומאות מיליוני דולר. כל קרן בוחרת את ההשקעות שלה בפינצטה, בהתאם לסיכונים ופוטנציאל החזר ההשקעה. בדרך כלל נחשבת להשקעה מעורבת ופעילה.
אנג'ל- איש עסקים פרטי שמשקיע במיזמים תמורת אחוזים (בדרך כלל גבוהים). בטח יצא לכם לצפות בכמה פרקים של הכרישים.
מימון המונים- זוהי דרך יחסית חדשה שיותר ויותר מיזמים מתחילים להשתמש בה. בעצם מדובר בפלטפורמות שמציעות אפשרות לגייס כספים דרך הציבור, על ידי הצבת סכום גיוס רצוי אל מול דד ליין.
כמו כן, תוכלו לגייס כספים גם דרך משרדים משפחתיים, קרנות גידור, וסינדיקטים.
אין דרך אחת טובה או טובה פחות, כל סטארט אפ וסוג ההשקעה שמתאים לו. בהצלחה!